Grad koji važi za jedan od najromantičnijih na svetu posetila sam nekoliko puta jer u mom slučaju svi putevi ne vode u Rim, već u Veneciju :). Mada, ma koliko puta bila u ovom gradu, verovatno ću svaki put zalutati u lavirintu od uskih uličica, ali to je deo šarma Venecije. Mnogi ne prepoznaju taj venecijanski šarm i Veneciju opisuju kao prljav grad, pretrpan turistima, grad kojim se širi neprijatni miris iz kanala kojima je ispresecana. Tačno je da je pretrpana turistima tokom cele godine i tačno je da su mnoge fasade u Veneciji oronule. Venecija nije sterilan grad poput nekih gradova u Austriji i Nemačkoj ali smrad i prljavština nikako nisu karakteristike Venecije. Ja inače nisam obožavalac izvikanih destinacija i gužve ali sam se uverila da Venecija nije bez razloga jedna od najatraktivnijih i najposećenijih turističkih destinacija na svetu.
Cela Venecija je jedna velika pešačka zona i idealna je za sve koji vole da pešače i fotografišu jer u Veneciji ima toliko toga da se vidi i doživi... U Veneciji ima građevina koje se nisu menjale još od šesnaestog veka, ali je na žalost, viševekovna izloženost vlazi ostavila na njima svoj trag. Ipak, sve u ovom gradu podseća na vreme kada je Venecija bila prestonica Mletačke republike i najbogatiji grad na svetu.
Venecija je jedinstvena po tome što leži na 118 ostrva, koja razdvajaju kanali a povezuju mostovi, i to više od 400 mostova od kojih su neki u privatnom vlasništvu. Jedan od najpoznatijih mostova u Veneciji je Most uzdaha, čiji naziv asocira na romantiku, iako nema ni malo romantičnu istoriju. Izgrađen je u sedamnaestom veku da bi povezivao stari i novi zatvor, a uzdasi se vezuju za zatvorenike kojima je pogled na most bio zapravo poslednji pogled na slobodu. Jedan od retkih zatvorenika koji je uspeo da pobegne iz zatvora u Veneciji bio je slavni ljubavnik Kazanova.
Najstariji most u Veneciji je Rialto, koji se ranije zvao Ponte della Moneta, odnosno most novca. Ovaj most se prostire preko kanala Grande i dugo je bio jedini most koji spaja obale ovog kanala. Za kanal Grande, tj. Veliki kanal se smatra da je prvobitno bio reka, na čijim obalama su živeli prvi stanovnici Venecije. Danas i kanal Grande i most Rialto imaju veliki turistički značaj.
U svim ulicama Venecije nalaze se putokazi koji pešake pešake usmeravaju na dva kraja grada, od kojih je jedan Ferrovia, tj. železnička stanica Santa Lučija, a drugi Trg Svetog Marka. U Veneciji nema širokih bulevara ali zato uskih ulica ima nebrojeno mnogo. Jedna od najdužih i najširih ulica u centralnoj zoni Venecije je Via Garibaldi, a najuža ulica je Calletta Varasico, koja je široka svega 53 centimetra.
Glavni trg u Veneciji je Trg Svetog Marka, na kojem je smeštena čuvena istoimena katedrala. Sveti Marko se smatra zaštitnikom Venecije i njegov simbol, krilati lav, nalazi se svuda. Prema legendi, anđeo se evanđelisti Marku prikazao u obliku lava i najavio mu da će ga jednog dana slaviti. Katedrala Svetog Marka potiče iz jedanaestog veka. Građena je u vizantijsko-romanskom stilu. I spoljašnost i unutrašnjost ove katedrale izgledaju impozantno. To je jedna od najlepših građevina u Italiji, koja je pravi reprezent bogatstva nekadašnje Mletačke republike. U katedrali se nalazi veliki broj mozaika i detalja od zlata, među kojima je najznačajnija dragocenost Pola d' Oro, ukras sačinjen od zlatnih i srebrnih ploča. Zvonik crkve je izdvojen i nalazi se na trgu, pored katedrale. Osim katedrale, na trgu Svetog Marka postoje otmene palate i hoteli, kao i mnoštvo golubova koji se okupljaju oko posetilaca.
Jedna od najznačajnijih građevina u Veneciji je Duždeva palata, u kojoj je živeo dužd Mletačke republike. U njoj su se nalazile i važne institucije kao što su Veliko veće i Veće umoljenih. U devetom veku je na njenom mestu postojala tvrđava sa visokim tornjevima i odbrambrenim zidovima. Najbitniji radovi na Duždevoj palati završeni su u četrnaestom veku. Ona danas predstavlja jedno od najlepših zdanja izgrađenih u gotskom stilu sa unutrašnjošću koja je ukrašena Tintoretovim i Veronezeovim slikama i oslikanim tavanicama.
Pri svom prvom boravku u Veneciji, najviše vremena sam provela tražeći crkvu Santa Maria della Salute, koja mi je pre svega bila poznata iz stihova istoimene pesme Laze Kostića. Ova crkva iz sedamnaestog veka, izgrađena od kamena prekrivenog mermernim peskom, uživo izgleda još impozantnije nego na slikama. Veoma je elegantna i ima veliku kupolu. Izgrađena je u znak zahvalnosti za oporavak posle epidemije kuge i smeštena je na Carinskom rtu na ulazu u Veliki kanal.
Jedan od najprepoznatljivijih simbola Venecije je gondola. Kroz venecijanske kanale non stop prolaze gondole koje su skupo prevozno sredstvo, a ustvari su mnogo više atrakcija nego vid prevoza. Prema tradiciji, par koji se vozi gondolom mora se poljubiti ispod svakog mosta da bi im ljubav večno trajala.
Još jedan simbol Venecije koji se najčešće viđa u vidu suvenira je maska. Maske se tradicionalno izrađuju od kože, mada se danas kao materijal za njihovu izradu više koristi gips sa ukrasima od pozlaćenih listića. Najpoznatije su tri vrste venecijanskih maski: bauta, koja pokriva celo lice i ima puno pozlate na sebi, moretta sa crnim baršunom i velom i larva, koja je uglavnom bele boje i nosi se uz šešir i plašt. Maske se prodaju u celoj Veneciji ali je napoznatija radnja sa maskama Laboratorio Artigiano Maschere. Iako maske imaju dugu tradiciju u Veneciji, često su bile zabranjivane od strane crkve i vlasti, da bi se smanjio kriminal i nedolično ponašanje. Veće desetorice je 1608. godine odobrilo nošenje maski samo tokom karnevala i zvaničnih proslava.
Venecijanski karneval ima dugu i burnu tradiciju. Nastao je u dvanaestom veku ali je sa padom Mletačke republike izgubio na značaju. Obnovljen je 1979. godine i danas predstavlja jednu od najpoznatijih manifestacija u Evropi. Najviše turista se u Veneciji okuplja za vreme karnevala, koji se održava krajem januara i početkom februara svake godine, kada se na njenim ulicama mogu videti najraznovrsnije maske. Najinteresantniji događaj na karnevalu dešava se poslednjeg dana ove manifestacije, kada se bira najlepša maska i najlepše ukrašena gondola.
Venecija je veoma skup grad. Skupa je za život, a skupa je i za turiste. Iako Veneciju godišnje poseti oko dvadeset miliona turista, samo polovina prenoći u nekom od hotela u Veneciji. Većina posetilaca je smeštena u obližnjim mestima, kao što je Lido di Jesolo (to je više puta bio i moj slučaj). Zbog toga hoteli u Veneciji beleže velike gubitke.
Za Veneciju potencijalni problem predstavljaju poplave i to što Venecija polako ali sigurno tone, u proseku jedan do dva milimetra godišnje. Međutim, ulažu se brojni napori da se to spreči, pa su sa tim ciljem nastali odgovarajući projekti koji bi trebalo da sačuvaju ovaj jedinstveni grad.
Нема коментара:
Постави коментар